lauantai 18. elokuuta 2012

Oppia ikä kaikki.

Nyt näinä päivinä olen oppinut kaikennäköistä uutta Amerikkalaista asiaa.

Olen oppinut, että aamulla herätessä, sänky pedataan, ja päivä vaatteet puetaan ylle ennen kuin mennään aamiaiselle. Olen oppinut mistä kaapista pitää etsiä, jotta löytäisi sen mitä etsii. Olen oppinut, että käytön jälkeen kaikki korjataan pois, omille paikoilleen. Olen oppinut, että jokaisesta asiasta, vaikka ihan pienistä jutuista kiitetään. Olen oppinut, että sisällä kuljetaan, joko paljain jaloin tai kenkien kanssa, ei koskaan sukkien kanssa. Olen oppinut, että kaikki ovet suljetaan kun niistä kuljetaan. Olen oppinut, että valoja ei jätetä päälle. Olen oppinut, että illalliselle käydessä isä lausuu pienehkön ruoka rukouksen ja siinä ollaan osallisina. Olen oppinut, että koko päivän ajan käytetään vain yhtä kuppia. Ja olen oppinut, että joka päivä on oltava uudet (pyykistä tulleet) vaatteet yllä.

Mutta ei siinä mitään maassa maan tavalla, muuten ei mitään ihmeellisempää ole tapahtunut. Nyt olen pari päivää vain pyörinyt täällä kotona, kun kaikki muut ovat jossain muualla. Isä ja äiti käyvät töissä ja veli käy murtomaajuoksu harjoituksissa, jossain kauempana kun bussilla menevät. Itsekin aion samaan harrastukseen osallistua. Tänään sain täytettävät paperit, joihin luontaisesti tarvitaan lääkärin täytettävää, jottei syytteitä nosteta kun nuori loukkaantuu sairautensa vuoksi, kun urheilee.

Teimme äidin kanssa tomaatti mehua. Meillä on täällä sellainen ihmeellinen kone johon tomaatit syötetään ja väännetään kangesta ja mehua tulee. Äiti paine pakkasi purkit ja ne vietiin säilöön. Ihan hauskaa puuhaa oli. Samana iltana tuli Laurenin ystävä Becca poikaystävänsä Zackin kanssa joskus neljän aikaan. Siinä kävivät vääntämään eräänlaista perunakeittoa, jota keitellään pienellä teholla neljästä kuuteen tuntia. Minä kuorin perunat, koska Zack oli siinä touhussa niin onneton, mutta ei se mitään.

Skypessä olen päivittäin Suomen aikaa ilta neljän ja seitsemän välillä. Laittakaa kontakti pyyntöä tulemaan. Siihen hakuun riittää pelkkä nimi, niin se löytää kyllä.

Kuva talosta, jossa asun. Enpä ole tullut ajatelleeksi laittaa tänne,
 kun itselle on niin selvä asia.


6 kommenttia:

  1. Ehkä olisi pitäny antaa ohjeet in english kotonakin....hieno homma jos osaat jo uusia kotiasioita!!

    VastaaPoista
  2. heh siellähä on melkei ku meillä kotona :D ja ihan hienon näkönen talo.

    VastaaPoista
  3. Aika mielenkiintoista..ei sukkasillaan, mutta kenkien kanssa kyllä..lienee sitten erikseen ulko-ja sisäkengät..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kyllä ne on ihan ne ulkokengät, joiden kanssa sisällä liikutaan.

      Poista
    2. Tiedätkö..oon aina ihmetellytkin noissa jenkkisarjoissa että Miksi Ihmeessä ollaan sisällä kengät jalassa...Toinen asia mitä olen aina ihmetellyt..Onko siellä sellainen, että kun etuoven avaa, tullaan suoraan olkkariin? Vai onko eteiset niinkun meillä? Kauhee siivoominen ois jos Suomessakin kaikki lampsis kengät jalassa sisällä-aatteles näitä meidän syksykelejä :o))) Mutta maassa maan tavalla, kunhan muistat pois tullessas, että sama tuskin toimiii kotona.

      Poista
    3. No enpä nyt osaa sanoa miten täällä yleensä homma toimii, mutta tässä talossa kun etuovesta tullaan sisään saavutaan rappusiin, jotka johtavat joko yläkertaan taikka alakertaan. Se on siinä välissä. Yllättävän vähän on kuitenkin kaikennäköistä roskaa lattialla, täällä sitä ei vain kerry samalla tapaa, enpä tiedä.

      Poista